E-könyv formázási útmutató

PDF készítéshez…

Az elektronikus könyv (e-könyv) készítése során a dokumentum formázása kulcsfontosságú, hogy a végeredmény esztétikus és olvasható legyen. Az alábbiakban részletes útmutatót nyújtunk, hogyan lehet a Word dokumentumokat megfelelően formázni, ha A5 és A4-es méretű PDF-et szeretnénk készíteni. Nem kötelező minden elemét figyelembe venni, ez egy általános leírás, ha még nem készítettél ilyet javasoljuk, hogy használd ezeket a beállításokat.

Amikor elkészült a műved...

Szükséges azt illően formába is önteni.

Ez az vázlat segít abban, hogy strukturáltan és esztétikusan formázott e-könyvet készítsünk Word dokumentumból PDF formátumba.

A részletek kidolgozásával biztosíthatjuk, hogy a könyv minden eszközön jól olvasható legyen. 

Ettől el lehet térni természetesen, ez egy javaslat, ha még nem készítettél ilyet. Alapvető Word ismeretekkel könnyen össze tudod rakni, csak kövesd a lépéseket.

01

Oldalbeállítások

Elsőként érdemes az oldal méretét, margóját, láblécet beállítani

03

Borító

A végére érdemes hagyni a borító elkészítését.

02

Tartalom

Formázd meg magát a tartalmat, a bevezetőtől a zárszóig. Utána készítsd el a tartalomjegyzéket, és ha szükséges az impresszum részt.

04

Wordből PDF

Amikor mindennel elkészültél, létrehozni a PDF formátumot.

Wordben könyvet

Lépések sorban

e-book lesz belőle

A5 mérethez (148mm x 10,5mm):

Ez egy általános könyv méret (A4-es kap félbehajtva), jól használható ebookon, monitoron vagy nyomtatva is.

  • Oldalbeállítás: Word menüjében válasszuk a “Layout” (Elrendezés) fület, majd az “Size” (Méret) menüpontot, és válasszuk az “A5” opciót.
  • Szövegterület szegélyei: A “Margins” (Szegélyek) menüben állítsuk be az alábbi értékeket:
    • Felső: 2 cm
    • Alsó: 2 cm
    • Bal: 2 cm
    • Jobb: 2 cm

 

Letölthető Word minta A5 méret 

 

A4 mérethez (29,7mm x 210mm):

Ez inkább nagy alakú, ha a tartalma ezt igényli nyugodtan használd, elfogadhatóan kezelik az ebookok, jól olvasható monitoron vagy nyomtatva is.

  • Oldalbeállítás: Word menüjében válasszuk a “Layout” (Elrendezés) fület, majd az “Size” (Méret) menüpontot, és válasszuk az “A4” opciót.
  • Szövegterület szegélyei: A “Margins” (Szegélyek) menüben állítsuk be az alábbi értékeket:
    • Felső: 2,5 cm
    • Alsó: 2,5 cm
    • Bal: 3 cm
    • Jobb: 3 cm

       

Letölthető Word minta A4 méret 

Használhatok más ettől eltérő méretet?

Persze! Ezek az ajánlottak voltak, illetve ami nyomtatáskor is szép marad. Kevesen rendelkeznek olyan nyomdagéppel ami B5 méretet is tud, mi sem. De ettől függetlenül, ha más formára van tördelve, azzal sincs probléma.

Elöbb a szakasztörést olvasd el, korántsem biztos, hogy az első oldalnál érdemes a lapszámozást kezdeni!

  • Oldalszám hozzáadása: A “Insert” (Beszúrás) fül alatt válasszuk az “Page Number” (Oldalszám) menüpontot. Az oldalszámot a láblécbe helyezzük el, középre igazítva. Tapasztaltabb szerkesztők jobb és bal oldalra is tehetik, ilyenkor az „eltérő páros és páratlan” lábléc legyen bekapcsolva.
  • Oldalszámozás kezdése: Ha az első oldal tartalomjegyzék vagy címoldal, a lapszámozás a második oldalon kezdődjön. Ehhez az első oldalra kattintva a “Different First Page” (Eltérő első oldal) opciót válasszuk ki.

 

FONTOS, ha ez első oldal a borító és azt követi a címoldal, köszönetnyilvánítás, impresszum, stb. Maga a tartalom új szakaszban kezdődjön és csak arra a (tartalmi) szakaszra szóljon a lapszámozás.

A lapszámozás nem kötelező eleme egy műnek, de 30-40 oldal felett azért illik. Valamint a tartalomjegyzéket is ezzel együtt a legkönnyebb létrehozni.

Szakasztörés hozzáadása: A “Layout” (Elrendezés) fülön válasszuk a “Breaks” (Töréspontok) menüpontot, majd válasszuk a “Next Page” (Következő oldal) opciót.

Ez akkor szükséges, ha például új fejezetet vagy különálló részt szeretnénk kezdeni a dokumentumban. Ezzel érdemes az elejét is elválasztani a tartalomtól.

A tartalmi tész mindenképpen új szakaszban kezdődjön, hogy a lapszámozást (ha szükséges) be tudd állítani.

Igazából ez a 3. oldal lesz, ne feledd! Az első a borító, annak hátoldala általában üres, hogy nyomtatva is esztétikus legyen. Szóval az első (vagyis a 3.) oldal a címoldal.

Ez oldal, vagyis a címoldal az e-könyv (de normál könyv esetében is) az egyik legfontosabb része, mivel ez adja meg az első benyomást a könyvről. Az alábbiakban részletesen bemutatom, hogy mit érdemes feltüntetni a címoldalon, milyen betűméreteket használjunk, és milyen stílusokat alkalmazzunk.

Mit tüntessünk fel a címoldalon?

  1. Könyv címe
  2. Szerző neve
  3. Alcím (ha van)
  4. Kiadói információk (opcionális)
  5. Kép vagy grafika (opcionális)

 

Lépésről lépésre útmutató a címoldal készítéséhez:

  1. Nyissuk meg a dokumentumot a Wordben:
    • Indítsuk el a Microsoft Word programot és nyissuk meg a készülő könyv dokumentumát.
  2. Az első oldal előkészítése:
    • A címoldalnak különleges szerepe van, ezért érdemes egy szakasztöréssel (Section Break) elkülöníteni a többi oldaltól. Ezt a “Layout” (Elrendezés) fülön található “Breaks” (Töréspontok) menüpont alatt tehetjük meg, ahol válasszuk a “Next Page” (Következő oldal) lehetőséget.
  3. Cím hozzáadása:
    • Kattintsunk a címoldal tetejére, és írjuk be a könyv címét.
    • Betűméret: A cím legyen a legnagyobb betűméretű szöveg az oldalon, általában 36-48 pt.
    • Betűtípus: Válasszunk egy jól olvasható, de figyelemfelkeltő betűtípust. Például: Times New Roman, Georgia (klasszikus), vagy Arial, Helvetica (modern).
    • Igazítás: érdemes a címet középre igazítani.
  4. Alcím hozzáadása (ha van):
    • Ha van alcím, azt a főcím alá írjuk.
    • Betűméret: Az alcím legyen kisebb, mint a főcím, de még mindig jól látható. Általában 24-36 pt.
    • Betűtípus: Használhatjuk ugyanazt a betűtípust, mint a főcímnél, vagy egy hozzá illőt.
    • Igazításérdemes az alcímet is középre igazítani.
  5. Szerző neve:
    • A cím vagy alcím alatt helyezzük el a szerző vagy szerzők nevét.
    • Betűméret: A szerző neve legyen kisebb, mint az alcím, de még mindig jól olvasható. Általában 18-24 pt.
    • Betűtípus: Azonos lehet a címmel és alcímmel, de ajánlott valami elegáns, jól olvasható betűtípus.
  6. Kiadói információk (opcionális):

    (Kerülhet külön impresszum oldalra is, ekkor a címoldal hátlapjára, következő oldal)

    • Ha szeretnénk, a borító aljára helyezhetjük a kiadói információkat, például a kiadó nevét, logóját vagy szerzői jogi nyilatkozatokat.
    • Betűméret: Ezek a szövegek legyenek a legkisebbek az oldalon, általában 10-12 pt.
    • Betűtípus: Egyszerű, jól olvasható betűtípus, például Arial vagy Times New Roman.
  7. Kép vagy grafika hozzáadása (opcionális):
    • Egy jól megválasztott kép vagy grafika még vonzóbbá teheti a címoldalt. Helyezhetjük háttérként vagy a cím fölé/alá.
    • Megjegyzés: Ügyeljünk arra, hogy a kép ne vonja el a figyelmet a szövegről, hanem inkább kiegészítse azt.

További tippek

  • Színek: Használjunk kontrasztos színeket a szövegnél, hogy jól olvasható legyen. Például sötét szöveg világos háttéren vagy világos szöveg sötét háttéren.
  • Elrendezés: Ügyeljünk arra, hogy az oldalon elegendő üres tér maradjon, hogy a szöveg ne legyen zsúfolt.
  • Kreativitás: Ne féljünk kreatívan használni a különböző betűtípusokat és színeket, de mindig tartsuk szem előtt az olvashatóságot és a professzionális megjelenést.

Ezek az alapvető lépések és tippek segítenek abban, hogy vonzó és professzionális címoldalt készíts a könyvedhez.

Az e-könyv címoldala után általában az impresszum következik, amely tartalmazza a szerzői és kiadói információkat, az ISBN számot, majd egy ismételt címoldal vagy csak a címet és alcímet tartalmazó oldal. Az alábbi részletes útmutató végigvezet, hogyan formázd ezeket az oldalakat.

Impresszum oldal

Az impresszum oldal tartalmazza a következő információkat:

  1. Szerző neve
  2. Kiadó neve és logója (ha van)
  3. ISBN szám
  4. Szerzői jogi információk
  5. Kapcsolattartási információk (opcionális)

Lépésről lépésre útmutató:

  1. Új oldal beszúrása:
    • A címoldal után helyezzünk be egy új oldalt. Ezt a Wordben a “Insert” (Beszúrás) fülön található “Page Break” (Oldaltörés) menüponttal tehetjük meg. (CTRL+Enter is ugyanezt teszi)
  2. Impresszum szöveg hozzáadása:
    • Kattintsunk az új oldal tetejére, és kezdjük el beírni az információkat.
  3. Szöveg elrendezése és betűméretek:
    • Szerző neve:
      • Betűméret: 14-18 pt
      • Betűtípus: Times New Roman, Arial vagy bármilyen jól olvasható betűtípus
    • Kiadó neve és logója (ha van):
      • Betűméret: 14-18 pt
      • Betűtípus: Times New Roman, Arial vagy bármilyen jól olvasható betűtípus
      • Logó: Ha van, a logót helyezzük el a kiadó neve mellé vagy alá.
    • ISBN szám (opcionális):
      • Betűméret: 14-18 pt
      • Betűtípus: Times New Roman, Arial vagy bármilyen jól olvasható betűtípus
    • Szerzői jogi információk:
      • Betűméret: 10-12 pt
      • Betűtípus: Times New Roman, Arial vagy bármilyen jól olvasható betűtípus
      • Példa: Minden jog fenntartva. © 2024 Író István
    • Kapcsolattartási információk (opcionális):
      • Betűméret: 10-12 pt
      • Betűtípus: Times New Roman, Arial vagy bármilyen jól olvasható betűtípus


Majd Ismételt Címoldal (vele szemben) ez a 4. oldal lesz.

Az impresszum után következhet egy ismételt címoldal, amely tartalmazza a könyv címét és alcímét, esetleg a szerző nevét. Meg lehet ismételni az előzőt, de tartalmazhatja csak a címet, idézetet, mottót. (Nem kötelező eleme a könyvnek)

A tartalomjegyzék létrehozása és a szakasztörés beillesztése a Wordben egyszerűen elvégezhető. Eldöntendő, hogy az elejére vagy a végére szeretnénk. Manapság talán divatosabb az elején megjeleníteni, de el lehet térni tőle. 

Tartalomjegyzék Létrehozása

  1. Fejezetek és alcímek formázása:
    • Először is, formázzuk a fejezetek és alcímek szövegét a megfelelő címsorstílusokkal. A Wordben a “Heading 1” (Címsor 1) stílust használjuk a fő fejezetekhez, a “Heading 2” (Címsor 2) stílust az alcímekhez stb.
    • Kattintsunk a fejezet vagy alcím szövegére, majd válasszuk ki a “Home” (Kezdőlap) fülön a “Styles” (Stílusok) csoportban a megfelelő címsorstílust.
  2. Tartalomjegyzék beszúrása:
    • Helyezzünk be egy új oldalt a tartalomjegyzék számára. Ezt a Wordben a “Insert” (Beszúrás) fülön található “Page Break” (Oldaltörés) menüponttal tehetjük meg.
    • Az új oldal tetejére kattintva válasszuk a “References” (Hivatkozások) fület.
    • A “Table of Contents” (Tartalomjegyzék) csoportban kattintsunk a “Table of Contents” (Tartalomjegyzék) gombra.
    • Válasszunk egy előre beállított tartalomjegyzék stílust, például az “Automatic Table 1” (Automatikus táblázat 1) lehetőséget.
  3. Tartalomjegyzék frissítése:
    • Ha a dokumentumban változtatásokat hajtunk végre, a tartalomjegyzéket frissíteni kell. Ezt úgy tehetjük meg, hogy a tartalomjegyzékben bárhová kattintunk, majd a megjelenő menüben kiválasztjuk az “Update Table” (Táblázat frissítése) lehetőséget.
    • Válasszuk ki, hogy az egész táblázatot frissíteni szeretnénk, majd kattintsunk az “OK” gombra.

Példa lépések

  1. Fejezet formázása Címsor 1 stílussal:
    • Kattintsunk a fejezet címére (pl. “Bevezetés”).
    • A “Home” (Kezdőlap) fülön a “Styles” (Stílusok) csoportban válasszuk ki a “Heading 1” (Címsor 1) stílust.
  2. Alcím formázása Címsor 2 stílussal:
    • Kattintsunk az alcím szövegére (pl. “Első fejezet”).
    • A “Home” (Kezdőlap) fülön a “Styles” (Stílusok) csoportban válasszuk ki a “Heading 2” (Címsor 2) stílust.
  3. Tartalomjegyzék beszúrása:
    • Helyezzünk be egy új oldalt a tartalomjegyzék számára a “Insert” (Beszúrás) fülön az “Page Break” (Oldaltörés) gombbal.
    • Az új oldal tetejére kattintva válasszuk a “References” (Hivatkozások) fület.
    • A “Table of Contents” (Tartalomjegyzék) gombra kattintva válasszunk egy automatikus tartalomjegyzék stílust.
  4. Szakasztörés beszúrása a tartalomjegyzék után:
    • Helyezzük a kurzort a tartalomjegyzék utolsó sorának végére.
    • A “Layout” (Elrendezés) fülön kattintsunk a “Breaks” (Töréspontok) gombra, majd válasszuk a “Next Page” (Következő oldal) lehetőséget.

 

A tartalomjegyzék létrehozása és a szakasztörések használata segít abban, hogy az e-könyvünk rendezett és könnyen navigálható legyen. Kövesd a fenti lépéseket, hogy professzionális megjelenésű dokumentum készüljön.

Miután elkészült a tartalomjegyzék és a szakasztörés, itt az ideje a mű valódi tartalmának szerkesztésére koncentrálni. Az alábbiakban összefoglalom a fontos lépéseket és szempontokat.

Bevezetés

  1. Bevezető oldal:
    • A tartalomjegyzék után kezdjük a bevezetővel.
    • A bevezető oldal tartalmazhat köszöntést, az olvasók üdvözlését, vagy az írás céljának bemutatását.

Köszönetnyilvánítás és Ajánlás (opcionális)

  1. Köszönetnyilvánítás:
    • Ha szeretnénk köszönetet mondani azoknak, akik segítettek a könyv elkészítésében, akkor ezt a bevezető után tehetjük meg.
    • Köszönetnyilvánítás oldalon röviden és személyesen írjunk, felsorolva a támogatókat, inspirálókat.

  2. Ajánlás:
    • Ha a könyvet valakinek ajánljuk, ezt az oldalt az ajánlásnak szenteljük.
    • Rövid, személyes hangvételű szöveget írjunk.
    • Ugyanígy, ha a mi írásunkaj ajánlóval látja el valaki, azt is itt érdemes megjeleníteni. 
    • Ismertebb, szaktekintálynek számító személy ajánlása emeli a könyb vitelességét.

Fejezetek

  1. Első fejezet:
    • A köszönetnyilvánítás és ajánlás után kezdjük az első fejezetet.
    • A fejezet címe legyen “Heading 1” (Címsor 1) stílusban, hogy egységes legyen a tartalomjegyzékkel.
    • Fejezetek bekezdései: Az első sort beljebb kezdjük (bekezdés behúzása), hogy jól olvasható legyen.
    • Bekezdés formázása: Általában az első sor 1-1,5 cm-rel beljebb kezdődik. Ezt a Wordben a “Home” (Kezdőlap) fülön található “Paragraph” (Bekezdés) csoportban állíthatjuk be.

  2. Második fejezet és további fejezetek:
    • Minden fejezetet új oldalon kezdjünk.
    • A fejezetek címei és alcímei egységes formázással rendelkezzenek.
    • A fejezetek szövege legyen jól tagolt, rövidebb bekezdésekkel, amelyek átláthatóbbá teszik a szöveget.

Egyéb Szövegelemek

  1. Irodalomjegyzék:
    • A könyv végén helyezzük el az irodalomjegyzéket, ahol felsoroljuk az összes felhasznált forrást.
    • Az irodalomjegyzék legyen rendezett, ABC sorrendben vagy hivatkozási rendszer szerint.
    • Betűméret: Általában kisebb, mint a fő szöveg, például 10-12 pt.

  2. Szójegyzék:
    • Ha a könyv speciális kifejezéseket, szakkifejezéseket tartalmaz, érdemes egy szójegyzéket is készíteni.
    • A szójegyzék tartalmazza a kifejezések magyarázatát, rendezett formában.
    • Betűméret: Általában kisebb, mint a fő szöveg, például 10-12 pt.

Összefoglalás

A következő lépésekre érdemes figyelni a mű tartalmának szerkesztésekor:

  1. Bevezető: Köszöntés, célok bemutatása.
  2. Köszönetnyilvánítás: Segítők, támogatók felsorolása.
  3. Ajánlás: Személyes dedikáció.
  4. Fejezetek:
    • Fejezetek címei “Heading 1” stílussal.
    • Első sort beljebb kezdve (1-1,5 cm).
    • Rövidebb, jól tagolt bekezdések.
  5. Irodalomjegyzék: Források rendezett felsorolása.
  6. Szójegyzék: Kifejezések magyarázata.

A fentiek alapján a dokumentum jól struktúrált és könnyen olvasható lesz, ami nagyban hozzájárul a könyv professzionális megjelenéséhez. 

A borító az e-könyv “arca”, az első benyomást kelti az olvasókban, ezért fontos, hogy esztétikus és professzionális legyen. Az alábbiakban lépésről lépésre útmutatót adunk, hogyan lehet egyszerűen elkészíteni a borítót az ingyenes Canva program segítségével, beleértve a szövegek elhelyezését, betűtípusokat és színeket.

Mit tüntessünk fel a borítón?

  1. Könyv címe: Ez a legkiemelkedőbb elem, középre vagy felső részre helyezve.
  2. Szerző neve: A cím alatt vagy a borító alsó részén.
  3. Alcím (ha van): A főcím alatt kisebb betűmérettel.
  4. Kiadói információk (opcionális): Alsó részre, kisebb betűmérettel.
  5. Kép vagy grafika: Hátteret adhat a borítónak, amely a könyv témájához illeszkedik.

Lépésről lépésre útmutató a Canva használatával

  1. Regisztráció és belépés a Canvába:
    • Lépj be a Canva oldalára, és regisztrálj egy ingyenes fiókot, vagy jelentkezz be meglévő fiókoddal.

  2. Új design létrehozása:
    • A főmenüben válaszd a “Create a design” (Design létrehozása) lehetőséget.
    • Keresd ki az “eBook Cover” (e-Könyv borító) sablont, vagy adj meg egy egyéni méretet (ajánlott méret: 1600×2560 pixel).
    • Magunk, inkább úgy szoktuk, hogy az eBook Cover sablonból kiválasztunk egyet, majd létrehozunk egy A!-es álló üres lapot. Az előzőleg kiválasztott sablont (CTRL+SHIFT+A) kijelöljük, másolás (CTRL+C) átváltás az üres A4-es lapra beillesztés (CTRL+V) majd méreteit kihúzzuk a teljes lapra. 
      Ezzel az A4-es mérettel dolgozunk, azt a végén könnyű lesz beilleszteni a dokumentum első oldalaként és ugyanez lesz a “termék” borítóképe is.

  3. Sablon kiválasztása:
    • A bal oldali menüben keresgélj a sablonok között. Válassz egy olyat, ami tetszik és illik a könyv témájához.
    • Kattints a sablonra, hogy szerkeszthesd.
      És, vagy másold át a nagyobb A4-es lapodra)

  4. Cím és szerző neve elhelyezése:
    • Kattints a szövegdobozra, és írd be a könyv címét. A cím legyen nagy betűmérettel (pl. 48-72 pt).
    • Kattints egy másik szövegdobozra, és írd be a szerző nevét. A szerző neve legyen kisebb betűmérettel (pl. 24-36 pt), és elhelyezhető a cím alatt vagy a borító alsó részén.

  5. Alcím hozzáadása (ha van):
    • Ha van alcím, azt a főcím alá helyezd, kisebb betűmérettel (pl. 24-36 pt).

  6. Betűtípusok és színek kiválasztása:
    • Betűtípusok: Válassz egyszerű, jól olvasható betűtípusokat. Például Serif típusú (Times New Roman, Georgia) vagy Sans Serif típusú (Arial, Helvetica). A címhez használhatsz kicsit díszesebb betűtípust is, de legyen jól olvasható.
    • Színek: Használj kontrasztos színeket, hogy a szöveg jól olvasható legyen. Például világos háttér esetén sötét betűszínt, sötét háttér esetén világos betűszínt.

  7. Kép vagy grafika hozzáadása:
    • Kattints a bal oldali menüben az “Elements” (Elemei) vagy “Uploads” (Feltöltések) gombra, és válassz egy képet vagy grafikát, amely illik a könyv témájához, ha nem tetszik a sablonhoz adott eredeti kép.
    • Húzd be a képet a borítóra, és helyezd el háttérként vagy díszítőelemként.

  8. Kiadói információk hozzáadása (opcionális):
    • Az alsó részre kis betűmérettel (pl. 12-18 pt) hozzáadhatod a kiadói információkat, logót vagy szerzői jogi nyilatkozatokat.

  9. Mentés és letöltés:
    • Ha elkészültél, kattints a jobb felső sarokban a “Download” (Letöltés) gombra, és válaszd ki a kívánt formátumot (pl. Jpg vagy Png).

  10. Felhasználása:
    • Ez lesz a borítód alapképe (ezt kell feltöltened a könyv publikálásakor (ebből mi magy elkészítjük a “könyvnek látszó 3d-s modellt)
    • Ugyenezt a képet a Wordben az első lapra beilleszted, ne felejtsd el ennek az egy lapnak a margóit 0-0-ra állítani, hogy teljes széltében és hosszában betakarja a kép.

Összefoglalás

A borító készítése nem kell, hogy bonyolult legyen, még kezdők számára sem. A Canva egyszerűen használható eszközeivel és az alapvető tippek betartásával könnyen létrehozható egy vonzó és professzionális megjelenésű borító. Ne feledd, hogy a borító a könyved első benyomása, ezért szánj rá időt és energiát, hogy valóban kifejezze a könyv tartalmát és stílusát. Ha még ezek után sem bízol önmagadban, érdemes egy grafikus segítségét kérni. 

Ha már csak ennyi van hátra, az pillanatok alatt meglesz!

Doksi megnyitva, CTRL+P (vagy nyomtatás) és ott kiválasztod, a nyomtatók közül a “Microsoft Pirint to PDF” nyomtatót.

Ez létrehozza pdf-ben a filet. 

* Ha valami miatt nem tetszik, rengeteg online ingyenes Word to PDF oldalt találsz. Se vízjelet semmi jelszót stb ne tegyél bele! Egyrészt mi sem tudjuk megnyitni 🙂 és az oldal elintéz minden ilyen dolgot.

Innen már csak egy lépés, hogy megjelenjen a műved. Töltsd fel a terméket, a PUBLIKÁLÁS oldalon.

Mai nap

Mit rejt számodra a mai nap?

Biztosan nem azt amit az újságokban olvashatsz… ;-)