A Huber módszer szerinti megközelítés szerint a színek kiemelésével mutatja meg a mintázat fontosságát.
Vonalas figurák: Amikor az aspektus vonalak nem adnak ki geometriai formát.
Csak két bolygó áll aspektusban egymással, kardinális minőség, azaz a motivációja a tetterő, a tettvágy, a cselekvés. (Mentális)
Működésük szempontjából a “hogyan” a színeik szerint eltérő.
A piros = provokatív vonalas fényszögnél a motiváció a legerőteljesebb,
A kék = harmonizáló, megoldó vonalas fényszög ambivalens, mert cselekvő motivációt akar, a mód harmonikus.
A zöld = kereső, érdeklődő, fontolgató vonalas aspektus a cselekvést tanulás és fejlődés útján valósítja meg.
Egy horoszkópban állhat esetleg mindhárom, állhat esetleg két figurafajta, de állhat úgy, hogy adott esetben egyikből vagy másikból egyáltalán nincs, vagy több is előfordul.
Fontos: hogy megnézzük, melyik figurában állnak az úgynevezett személyiségi bolygóink (a Nap, a Hold, illetve az Aszcendens ura). Elképzelhető, hogy mindhárom egy figurában áll, de az is, hogy mindhárom külön-külön figurában található meg. Azok az aspektusfigurák, amelyek személyiségi bolygót is tartalmaznak, kiemelt fontosságúak a személyiség szempontjából.
Példa 1: tegyük fel, hogy a Nap, négyszög (kvadrát) figurában van, a Hold és az Aszcendens ura pedig háromszög (trigon) figurában. Ebből az a következtetés vonható le, hogy a szülött mentalitásban, akarat, célkitűzések terén (Nap), biztonságra törekszik (négyszög/kvadrát figura), érzelmileg (Hold) és a személyes biztonság kérdéseiben (Aszcendens ura) rugalmas, alkalmazkodó és tanulékony (háromszög/trigon figura).
Példa 2: az Aszcendens ura vonalas aspektusban, a Hold négyszög figurában és a Nap háromszögfigurában található meg, más bolygókkal együtt. Ekkor a személyes biztonság kérdéseiben (Aszcendens ura) a szülött merész, hirtelen, esetleg meggondolatlan, spontán (vonalas figura), érzelmileg (Hold) a legnagyobb biztonságra törekvő (négyszög figura), mentálisan és akarat kérdéseiben (Nap) rugalmas, akadályokat okosan legyőző (háromszög figura).
Így szépen meg tudod nézni a képletben a szülött motivációját az életében
Az aspektusfiguráknál nem csak az alakzatot, hanem a színeket is figyelembe kell vennünk.
A piros színű aspektus figurák, alakzatok feszültséget hordoznak magukban (az egyes energia szimbólumok = bolygók) egymásnak kihívást, feszültséget jelentenek.
– a piros háromszög (teljesítmény háromszög) egy oppozícióból és két kvadrátból áll. A feszültség az oppozíció két végén van, a kihívás hatására a két kvadrát csúcsán álló bolygó a “teljesítő energia”. A piros háromszöggel rendelkező ember nagyon aktív, esetleg hiperaktív, mert képtelen nyugalomban élni. Mindig vannak céljai, teendői, amelyeket maradéktalanul akar elvégezni. Kifejezetten sikerorientált és gyakran szeretet „éhesen” idézi elő magának a stresszt. A hajtóerő a megfelelni vágyás
– a piros négyszög (teljesítmény négyszög) két piros háromszögből, vagyis két teljesítmény háromszögből áll, amelyek a hosszabb oldalon fekszenek egymáson. Továbbra is az oppozíció feszültsége a kiváltó ok, de a motiváció nem a teljesítmény, az elismerés megszerzése, hanem a biztonság megszerzése és megőrzése. A feszültségből következő ténykedésnek célja a nyugalom, a béke és elégedettség elérése. Örökös elégedetlenkedés, elsősorban magával szemben.
A sok piros aspektus azonban nehezíti ezt a feladatot és ha átmenetileg sikerül is elérni a biztonságot, akkor is elkezdődik az aggodalom annak elvesztésétől.
A kék színű aspektus alakzatok kiegyensúlyozott, nyugodt, netán lustaságra és unalomra utalnak, ugyanis hiányzik belőle a hajtóerő. A kék alakzatok még a kis- és nagy tehetségeket hordozzák magukban.
– a kék kis háromszög (kis tehetség háromszög) azt jelenti, hogy a képesség magja születéskor az emberben van, de ha nem képzi magát, akkor ez a született tehetség nem bontakozhat ki, nem hasznosítható az életben. A kis tehetség háromszög egy trigonból és két szextilből áll. A tehetség legfontosabb mutatója a két rövid oldal csúcsán található bolygóból ered, a trigon két bolygója pedig a siker élvezője.
– a kék nagy háromszög (nagy tehetség háromszög) azt jelenti, hogy a szülött kész képességekkel érkezik a világra, amelyek továbbfejlesztésére az életben nemcsak alkalom, hanem érdeklődés is van, ezért, ha megelégedettség nem teszi lustává, valódi sikereket érhet el a szülött az adott képességekkel.
A nagy tehetség háromszög három trigonból áll. Mindhárom, résztvevő bolygó, egyenlő rangú, univerzális és egyaránt lehet a tehetség hordozója és élvezője is (sikerbolygó).
Mint már említettem, a kék háromszögek nagy lehetőségeket hordoznak magukban, de ugyanakkor kevéssé törekvő, igyekvő emberek sajátja, sajnos el is lustíthat.
– kék színű négyszög (sárkány figura) egy kis tehetség háromszög és egy nagy tehetség háromszög összeolvadásából keletkezik. A nagy tehetség háromszög magasabb rendű, a kis és a nagy háromszög csúcsainál álló bolygók a sikerbolygók, a többiek a segítőik.
A sárkány figura magában hordoz egy oppozíciót a kis tehetség háromszög és a nagy tehetség háromszög egymással szemben álló csúcsainál. A biztonság megteremtése a külvilágban, amelyhez hatalmas belső feszültség tartozik. Ez a piros aspektus az a szükséges feszültség a figurában, amely “nem hagyja békén” az elégedett, túl nyugodt embert, hanem arra ösztönzi, hogy használja képességeit. Nagyon sok sikeres embernek van sárkány figurája az aspektusképben.
Fényszög nélküli bolygók:
Ezeknek az égitesteknek nincsenek együttműködő partnereik, nincsenek “bekötve” a radixba. Ezért tisztán, de nagyon szélsőségesen működnek, így külön figyelmet érdemelnek!
Az aspektus nélküli bolygók (szóló bolygók) – ide tartoznak azok is, amelyek az orbisz miatt csak féloldalas aspektussal rendelkeznek -, olyan energiákat, képességeket tartalmaznak, amelyekhez nincs együttműködő vagy nehezítő energia. Az ilyen bolygónak önállóak, ezért mindig szélsőségesen jelennek meg a személyben és annak életében. Ezeknek a tulajdonsága a végtelenség, vagy mindent-vagy semmit.
Az aspektus nélküli bolygó általában gyenge, igen passzív, szinte nem is óhajt részt venni a személyiségben, alig észrevehető, de időről-időre valami beindítja, és akkor lényegesen erőteljesebb, mint a figurákhoz tartozó társai. Stressz hatására többszörös erővel jelentkező személyiségi energiát jelöl. Úgy is mondhatnánk, csak akkor működik, ha noszogatják, ha nagy szükség van rá. Mivel más energia nem hat rá, valójában egy tiszta energiaként tud megnyilvánulni.
Fényszögek: együttállás, szembenállás, trigon, kvadrát, szextil, quincunx, félkvadrát, félszextil, másfélkvadrát, quintil, orbisok, fényszögek aspektusai, alakzatai. Vagy, ha így ismered: 0-360 fok, 150 fok, 144 fok, 135 fok, 120 fok, 108 fok, 90 fok, 72 fok, 60 fok, 45 fok, 36 fok, 30 fok,
Fényszögek és alakzatok
Fényszögek sorozat I. kötete
Bevezető
Egy idő után a legtöbb asztrológus találkozik egy különös jelenséggel, hiába ismeri az egyes bolygók szimbolikus jelentését, a jegyeket és házakat, tudja, mire utal egy kvadrát vagy trigon, azonban sokszor mégsem áll teljesen össze a kép. A horoszkópnak van egy belső lüktetése, szerkezete, amit nem lehet csak a bolygókkal, jegyekkel és házakkal leírni. Engem ez a hiányérzet vezetett oda, hogy elmélyüljek a fényszögek és alakzatok világában.
Az inspirációt az adta, hogy az aspektusokról és az azok által alkotott mintázatokról nem találtam igazán átfogó, rendszerezett anyagot magyar nyelven. Olyan könyvet szerettem volna írni, amely nemcsak részletez, hanem értelmez, összefüggésekbe helyez, és ami legfőképp: elérhetővé teszi ezt az összetett tudást mindenkinek, aki valóban meg akarja érteni saját vagy mások horoszkópját.
A fényszögek olyan energiaáramlások, amelyek mélyebb szinten határozzák meg viselkedésünket, döntéseinket, belső dinamikáinkat. A kihívást jelentő aspektusok nem ellenségek, hanem tanítók – olyan helyzeteket hoznak, amelyekből kibontakozhatunk. A harmonikus aspektusok nem csupán ajándékok, hanem lehetőségek, amelyeket meg kell töltenünk tartalommal és szándékkal.
A fényszög alakzatok e minták kapcsolódási rendszerét mutatják. Olyan belső térképet rajzolnak elénk, amelyben az egyén rejtett mozgatórugói, erősségei, hiányai és vágyai is megmutatkoznak. Ezek nem csupán geometriai formák egy horoszkópban, hanem az asztrológia szimbolikus nyelvén megfogalmazott élettörténetek. A „Bölcső”, a „Sárkány”, a „Yod” – mind-mind olyan struktúrák, amelyek segítenek megérteni, hogyan működünk, hol vagyunk összhangban önmagunkkal – és hol kell még fejlődnünk.
Ebben a könyvben először áttekintjük a fényszögek típusait, majd elmélyülünk az alakzatok világában – a klasszikus mintáktól kezdve egészen a kevésbé ismert, ám annál izgalmasabb szerkezetekig. A cél nem csupán ismeretek átadása, hanem egy újfajta látásmód kialakítása is – amely révén a horoszkóp többé nem csupán elemzések halmaza lesz, hanem egy élő, lélegző térkép.
Ez a könyv egy útmutató a tudattalan térképének olvasásához. A fényszögek rejtett titkai ott rejlenek mindannyiunk képletében, és talán már csak egyetlen aspektusra vagyunk attól, hogy összerendeződjön bennünk az, ami eddig kuszának tűnt. Induljunk hát el együtt ezen a felfedezőúton – bolygók között, aspektusok mentén, önmagunk mélyére.
A bolygók fényszögei, mint a kozmikus állapot tényezői Az aspektus szó a latin „aspicio” szóból származik, melynek jelentése „tekinteni”. Az aspektusokat az égi hosszúságban mérik, jelentésüket pedig a bolygók között létrejövő geometriai és numerikus kapcsolatok befolyásolják, ahogyan azt a Földről a megfigyelő látja.
Fényszögnek azt a szöget nevezzük, amikor az égbolt két pontja (bolygók és egyéb égi tényező) a Földről nézve egymással egy meghatározott szöget képeznek. A fényszögek megfelelő elemzése döntő minden horoszkóp értelmezéséhez. Ehhez tisztában kellene lenni az aspektusokkal kapcsolatos alapelvekkel.
Stephen Arroyo kedvenc szabálya az aspektusértelmezéshez: „A bolygók a jelekben alapvető, megnyilvánulásra vágyó késztetésünket és beteljesedést áhító vágyainkat képviselik, amíg a fényszögek az energiaáramlás tényleges állapotát tárják fel és azt, hogy mekkora személyes erőfeszítés szükséges egy bizonyos késztetés kifejezéséhez vagy adott vágy beteljesítéséhez.” Véleménye szerint egy bizonyos fényszög nem árulja el, hogy egy ember mit fog tenni, sem azt, hogy az egyén képes-e megélni vagy elérni valamit. Arról viszont beszámol, mekkora erőfeszítésre lesz szüksége egy kitűzött cél megvalósításához.
De lépjünk kicsit vissza az időben és nézzük meg, a XX. századi modern asztrológia megalapozója Friedrich Schwickert (Sindbad) osztrák tengerésztiszt és asztrológus gondolatait, hogy megértsük a fényszögekkel kapcsolatos alapelveket. Ugyanis az idők során a fényszögekkel kapcsolatos elméletek és elvek is átalakuláson mentek keresztül, amelyek hasznosnak bizonyulhatnak, azonban a megértéshez szükség van visszatérni az alapokhoz.
Mivel az égitestek eltérő sebességgel haladnak az égen, folyamatosan változtatják egymáshoz viszonyított helyzetüket, ezáltal a fő körív-szakaszoknak a kezdő és végpontját alkotják, melyek mértéke 0 és360 fok között ingadozik, és ebből következően 0-tól 180 fokig növekszik, 180-tól 360 fokig csökken. Az így létrejövő aspektusok közül egyesek már tisztán fizikai okból különös jelentőséget kapnak. Az égitestek minden irányba energiát sugároznak és a fénytörési törvények szerint a beesési és visszaverődési szögek azonosak, emiatt két égitest együttállása esetén a két erőáramlás egyesül, szembenálláskor oda- és visszaverődik, 90 fokos távolság esetén a fele, 45 fokos távolságnál a negyede áramlik égitestről égitestre. Ezek az értékek a 120, 60 és 30 fokos fényszögek esetén csak a 2/3, 1/3 és 1/6 részt teszik ki.
Fizikailag és biológiailag minden sugárzás inger, mely a céljában izgalmi állapotot idéz elő (indukciós hatás). Az indukciós hatás a 180, 90, 45 fokos szögeknél nagyobb és élesebb a beesési szög, tehát intenzívebben nyilvánul meg, mint a 120, 60 és 30 fokos szögeknél, amelyek gyengébb indukciót okoznak. Ezért az asztrológiában az előbbieket „kártevőknek” az utóbbiakat „jótevőknek” nevezik, míg a közbenső értékek többé-kevésbé semlegesnek mondhatók, így hatásuk elhanyagolható.
Továbbá az is nagyon fontos, hogy az egyes égitestek a különböző hatásokat egymástól eltérően fogadják, egyesek könnyedén és jól hatnak egymásra, mások pedig ellenszenvet mutatnak, és gátlásokhoz vezethetnek. Amikor az energiák hullámhossza és rezgésszáma egymással harmonikus és sugárzást bocsátanak ki egymásra, akkor a legintenzívebb fényszögek az erőket nem csökkentik, amikor pedig egymással idegen, vagy ellentétes természetű planéták kapcsolódnak, akkor a finomabb energiaformát a durvább károsítja. Tehát, a kártevők rossz fényszöge a jótevőt sérti, a jó csak kevés hasznot fog hozni, valamint egy finomabb energia a durvábbat erős beesési szög esetén nem fogja lényegesen befolyásolni.
A planéták hatása sorrendben a tradicionális asztrológia szerint:
- Jótékony hatású: Jupiter, Vénusz, Nap, Hold.
- Ártalmas hatású: Szaturnusz, Mars, Uránusz, Neptunusz, Plútó.
- Vegyes hatású: Merkúr(kozmikus helyzete és más bolygókkal való kapcsolata alapján).
Az esetek döntő többségében a kozmikus állapot egyes tényezői fontossági sorrendben:
- a kérdéses égitest esszenciális természete,
- a jegybeli helyzete,
- az uralkodó és
- a fényszögek.
Az, hogy a fényszögek hogyan befolyásolják az égitest kozmikus állapotát, attól függ, hogy milyen a fényszög és a fényszöget kibocsátók természete.
Tehát egy jótevő jó fényszöge egy adott égitesthez annak kozmikus helyzetét jótékonyabban befolyásolja, mint egy kártevő hasonló fényszöge befolyásolná. Egy jótevő nehéz fényszöge kevesebb negatívumot jelent, mint egy hasonló nehéz fényszöge egy kártevőnek.
A bolygók természetük szerint jótékony és kártékony csoportra osztható, de ez nem azt jelenti, hogy minden jótékony bolygó fényszöge kedvező és minden kártékony bolygó fényszöge kedvezőtlen.
Ez az aspektusok természetétől függően úgy alakul, hogy a jótevők jó aspektusai kedvezőbb hatást fejtenek ki, mint a kártevők jó aspektusai és a jótevők rossz aspektusai kevésbé kedvezőtlenek, mint a kártevők rossz aspektusai.
A fényszögek, jegyek és házak mindegyike magában foglal egy adott ívmértéket a 360 fokon belül egy kijelölt kezdőponttól. A tavaszi napéjegyenlőség pontjától kezdődő ívmértékek hozzák létre a tropikus asztrológia jegyeinek éves körét. Az Aszcendenstől kiinduló ívmértékek alkotják a horizont- és mundánházak ciklusát. Hasonlóképpen, a fényszögek különböző ívmértéket írnak le két bolygó között a szinódikus ciklus bármely adott időpontjában, az együttállásuktól kezdve.
Függetlenül attól, hogy jegyekkel, házakkal vagy aspektusokkal van dolgunk, az asztrológiai jelentésük az egyes köröket elválasztó szögek természetéből származik. Például egy 60 fokos ív archetipikus jelentését kifejezhetjük akár egy jeggyel (Ikrek vagy Vízöntő), akár egy házzal (3. vagy 11.), vagy akár a szextil aspektussal, mivel ideális esetben mindegyik a megfelelő kiindulási ponttól 60 fokra van.
Az aspektusok azoknak az elveknek a megnyilvánulási formái, amit a jegyek és házak is képviselnek. Azaz egy fényszög eredendő természetét valamilyen szinten a megfelelő jegynek és háznak is tükröznie kell, sőt még az adott jegy uralkodó bolygójának is korrelálnia kell a vizsgált aspektussal (hiszen a jegy és a természetes uralkodója ugyanazt az alapelvet képviseli). Ezért a jegyekhez és a házakhoz hasonlóan az aspektusok is a kapcsolat jelentőségteljes fázisaként határozhatók meg egy átfogóbb ciklikus sorrendet követve.
Fontos leszögezni, hogy mindenki tökéletes energiamintázattal születik élet- és sorsfeladata beteljesítéséhez. Valakinek ehhez több feszített aspektus szükséges, más pedig olyan feladattal érkezett, melyekhez inkább a „könnyebb” aspektusok passzolnak. Egyik fényszög sem nem jó, sem nem rossz, hanem a megfelelő cél érdekében kellene őket működtetni, mégpedig feladatunk megoldásához. A problémák abból szoktak adódni, ha másra használjuk őket és akkor a kvadrát tényleg akadályozó hatást és stresszt vált ki, a trigon pedig olyan esemény megvalósítását segíti elő, amelyet nem szeretnénk. Ezért nincs értelme félni a „kihívást” jelentő fényszögektől, melyek tulajdonképpen olyan fordulólópontokat jelölnek a tudatban és „okoznak” válsághelyzeteket, melyekre szükségünk van önismeretünk előmozdítása érdekében. Azt hangsúlyozzák ki, hol kell tudatosabbak lennünk magunkkal és másokkal kapcsolatban és több felelősséget vállalnunk cselekedeteinkért és reakcióinkért. Ezek a fényszögek valójában a legjobb problémamegoldó aspektusaink, és elengedhetetlenek énünk teljes megjelenéséhez. A viszonylag „könnyű” fényszögek, mint például a szextil és a trigon, az általuk nyújtott kreativitás, intelligencia, látás és bölcsesség révén további önbizalmat és bátorítást biztosítanak számunkra, hogy megerőltetés és küzdelem nélkül fenntartsuk a növekedést. Azonban hiányzik belőlük adottságaink legproduktívabb felhasználásához szükséges kellő dinamizmus. Ezért tudatosan kell törekednünk arra, hogy az ilyen aspektusok erőforrásait fokozott érvényesüléssel és elkötelezettséggel használjuk. Ellenkező esetben ellenállást váltanak ki a kihívásokkal és akadályokkal való szembenézés iránt.